SUUSABLOGI

Väerada Tartu Maratonil

Autor: SkierPost 20. veebr 2010

Tartumaraton2009

2007. aastal loodi Tartu Maratoni rajale seitse skulpturaalset puitväravat ühes kolmese skulptuuriga lohedest. Kaks väravat ühes mänguväljakuga püstitati maratoni finišipaika.

Skulptuuride asukohtadena on valitud inimeste poolt aastaringselt kõige käidavamad paigad ja kõige kaunimad loodusvaated. Need paigad kattuvad maratoniraja naabrite turismiobjektidega. Disainimisel on arvestatud konkreetse paiga kultuurilooga (näiteks Karuvärav Karukaussi, Hobuvärav Hobumäele). Finišipaiga kaunistamine maajumalate kujudega leidis aset juba 2006. aastal. Eesti maajumalate ja maratoni vaheline seos on järgmine: maratoni legendi tekkeloo ajal, 5. saj. eKr. valitses Kreekas polüteism. Sammastega templeid ja sportlikke mänge pühendati tervele mäetäiele Olümpose jumalatele. Jumalad omakorda olid suguluses ja tegid tihedat koostööd kangelaste ja sportlastega. Polüteism valitseb ka Eesti mütoloogias. Valisime Eestile omase variandi ja arendame seda edasi. Puukujude laienemine Tartu Maratoni uuest finišipaigast Tartu Maratoni suusarajale on loogiline jätk rajakujunduse terviklikuks muutmisel.

Miks on valitud kujunduse teemaks mütoloogia?

Teema valik – muistsed jumalad ja mütoloogia – sobib nii Eestis kui maailmas domineerivate kultuurisuundadega. Üle maailma toimub mütoloogiline renessanss. Tänapäeva mugavas, istuva eluviisiga (TV, arvuti, auto), nupulevajutamise maailmas on 60km suusatamist enamikule ühiskonnaliikmetest üleloomulik tegu. Inimeste teravnenud huvi kõige üleloomuliku, muistse, võlumise ja väega seotud tegevuste vastu tuleb suunata tervisespordi radadele. Vägi peitub tervisespordis. Tuleb anda selgesti mõista, et tervisesport kätkeb endas ihaldusväärse fiilinguga ürgset kogemust: sümbioosis eneseületuse, vastupidavuse ja loodusjõududega. Tartu Maratonil on inimestele pakkuda rohkem kui esmapilgul paistab, sellest teavitamiseks vajab maraton väekat valjuhäälset legendi. See on maratoni võimalus näidata ennast massidele uues perspektiivis, propageerida tervisesporti kui kultuuri lahutamatut osa ning võita endale järelkasv.

Taevased väravad

Maratonirajal alates Hobusemäest kuni Tartumaa Tervisespordikeskuseni paiknevad väravad sümboliseerivad erinevaid taevaid. Antud kujunduse puhul peavad maratoni suusatajad läbima 7 taevast väravat, enne kui jõuavad finišisse maajumalate juurde. Selline asjade käik ühtib pärismaalaste muinasjuttudega, kus šamaani kangelane läbib 3, 7, 9 või 13 taevast enne oma eesmärgini jõudmist. Eesmärgiks on tavaliselt ravimine, hinge tagasitoomine, kohtumine kõrgemate olenditega ja uue teabe ning kogemuse saamine.

Niisugune kujunduse ülesehitus lubab igal raja läbijal tunda end mütoloogilise kangelasena. Kujundus väärtustab tema väekust, söakust, seisundimuutusi ja emotsionaalseid kõrghetki raske teekonna vältel finišini. Iga värav on ausammas, mis kuulutab rahvasportlaste suurtest tegudest.

Eesmärgid

  • Tartu Maratoni muutmine atraktiivseks uuele tervisesportlaste põlvkonnale
  • väärtustada rahvasporti ja muuta see lahutamatuks kultuuri osaks
  • ühendada sport ja rahvakunst
  • anda maratonile väekas legend
  • eksponeerida meie rahva hästi säilinud unikaalset arhailist maailmapilti ka külalistele
  • näidata eestlasi kui rahvast, kes on osanud muistsetest aegadest tänapäevani puidust ja metsast lugu pidada.

Lisa arvamus

Arvamus

Spam Protection by WP-SpamFree

Arvamused

Arvamusi veel pole.